Bezakan “masalah sosial”, “masalah remaja”, “salah laku pelajar”, dan “jenayah remaja”

Posted: Februari 28, 2010 in Uncategorized

Kehendak soalan karangan perlu difahami secara teliti sebelum anda merangka atau menulis karangan anda.  Ketika menyemak  karangan pelajar,  cikgu mendapati bahawa pelajar sering salah tafsir kehendak  soalan karangan.  Antaranya  pelajar tidak memahami konsep “masalah sosial”,   “masalah remaja”,  “salah laku pelajar”,  “jenayah remaja” atau “juvenil remaja”.

Pada pendapat cikgu, masalah sosial  merupakan isu secara umum, iaitu merangkumi semua jenis masalah yang berlaku dalam masyarakat kita.  Misalnya masalah remaja, masalah keluarga, penganiayaan kanak-kanak,  masalah warga tua yang terbiar, masalah jenayah, masalah rasuah, dan lain-lain lagi.

Masalah remaja pula boleh ditakrifkan sebagai fenomena atau gejala negatif yang berlaku dalam kalangan remaja kita, yakni merangkumi  salah laku remaja di sekolah,  juvenil,   samseng jalanan (mat rempit), gengsterisme,  vandalisme, lari dari rumah,  pembuangan bayi, seks rambang dan sebagainya.

Sebaliknya, salah laku pelajar  bermaksud masalah pelajar yang menyalahi  peraturan atau melanggar disiplin sekolah.  Contohnya  kes gengsterisme (kes buli), vandalisme, ponteng sekolah, merokok,  mencuri, tidak berpakaian kemas dan lain-lain lagi.  Dengan kata lain,  kes kesalahan  yang lazimnya berlaku di kawasan sekolah atau di sekeliling sekolah.  Oleh itu masalah mat rempit  atau kes  lari dari rumah tidak sesuai dimasukkan ke dalam  isu salah laku pelajar kerana jarang-jarang berlaku di dalam kawasan sekolah.

Jenayah  remaja atau juvenil  ( perkataan juvanal adalah ejaan yang salah) dapat  didefinisikan sebagai kes jenayah yang dilakukan oleh golongan remaja sama ada masih belajar atau tidak bersekolah lagi.  Konsep “jenayah”  ialah kes yang melanggar undang-undang negara, tamsilnya kes mencuri, merompak, merogol, menagih atau mengedar dadah,  menyertai kongsi gelap, berlumba haram, terlibat dalam kegiatan maksiat dan sebagainya.

Semoga huraian cikgu dapat membantu pelajar sebagai panduan ketika menulis karangan.  Ingatlah isi atau contoh yang diberikan oleh calon peperiksaan akan memperlihatkan kematangan pelajar itu ketika menulis karangan.  Sebagai contoh, pelajar membincangkan kes merokok dalam isu juvenil  adalah tidak munasabah.

Komen-komen
  1. Herman Chan berkata:

    Cikgu boleh tanya bagaimana untuk buat karangan rencana tentang faktor, kesan,Mengapa berlakunya,cara dan langkah untuk mengatasi masalah Pembuangan Bayi serta isu-isu tersebut.TERIMA KASIH.

  2. Justina berkata:

    I am actually delighted to read this web site posts which consists of lots of valuable facts, thanks for providing these information.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s