CARA-CARA UNTUK MENCERIAKAN KAWASAN SEKOLAH

Posted: Februari 23, 2010 in Uncategorized

Sekolah ialah tempat kita belajar dan menimba ilmu.  Lantarannya alam sekitar kawasan sekolah  yang kondusif akan mempengaruhi pelajar menuntut ilmu dan menelaah pelajaran. Sebagai  pelajar, kita seharusnya menjaga kebersihan dan keindahan sekolah. Setiap pelajar akan berasa selesa jika persekitaran sekolahnya bersih dan ceria. Bak kata peribahasa, “Hendak seribu daya, tak hendak dalih.” Oleh itu, pihak sekolah perlu mengaturkan strategi yang dominan  untuk menceriakan kawasan sekolah.

Salah satu langkah yang dominan untuk menceriakan kawasan sekolah adalah  mengadakan program bergotong-royong.  Aktiviti bergotong royong harus diadakan berkala untuk membersihkan kawasan sekolah. Aktiviti ini perlu melibatkan seisi warga sekolah.  Gotong-royong bertujuan untuk memastikan setiap warga sekolah dapat bekerjasama untuk menjaga kebersihan sekolah. Selain itu, kerja dapat disiapkan dengan cepat dan mudah, bak kata pepatah,yang berat sama dipikul, yang ringan sama dengan dijinjing.  Pada hujung minggu,pelajar sekolah boleh hadir untuk aktiviti gotong-royong. Contohnya, pelajar dikehendaki memungut sampah atau membersihkan longkang.

Tindakan yang seterusnya adalah mengadakan taman bunga di sekolah. “Program Sekolah dalam Taman” patut diadakan dengan menanam  pokok-pokok bunga dan tumbuh-tumbuhan yang menghijau di kawasan sekolah. Lantarannya persekitaran sekolah lebih nyaman dan berudara segar.  Dalam situasi ini,  pelajar-pelajar juga boleh membawa pokok bunga dari rumah untuk ditanam di kawasan sekolah. Landskap sekolah juga patut dilengkapi dengan kolam ikan dan gunung-gunungan serta pondok atau bebalai untuk membaca. Nescaya pelajar lebih selasa dan minat untuk menuntut ilmu dalam persekitaran seperti taman daripada bangunan konkrit yang kaku.

Di samping itu pihak sekolah boleh mengecat bangunan semula.  Mengecat bangunan boleh mencantikkan sekolah. Pelajar juga akan berasa seronok untuk datang ke sekolah yang berseri-seri. Cogan kata ada menyatakan , “sekolahku syurgaku.”  Dengan bantuan Persatuan Ibu Bapa dan Guru, pihak sekolah boleh menyediakan cat dan berus cat. Pelajar juga boleh bekerjasama bagai ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni untuk mengecat pagar dan dinding bangunan sekolah.  Kelab atau persatuan kokurikulum juga digalakkan melukis di dinding sekolah. Mereka boleh melukis gambar landskap, pemandangan, lukisan dan corak serta cogan kata. Dalam konteks ini, sekolah kelihatan lebih cantik dan lebih sesuai untuk belajar.

Dalam pada itu, pertandingan kelas terbersih perlu diadakan setiap minggu.  Melalui aktiviti ini,  setiap pelajar akan menjalankan tugas masing-masing untuk membersihkan kelas mereka, seperti mengelap cermin tingkap, menyapu lantai dan mengemaskan meja dan kerusi.  Guru bertugas harian akan memantau dan menilai kebersihan kelas setiap hari. Kelas terbersih dan terkotor akan diumumkan dalam perhimpunan mingguan. Kelas terbersih akan diberikan sijil penghargaan.  Sebaliknya kelas terkotor perlu didenda untuk menjalankan pembersihan pada petang, seperti mencuci tandas dan kantin.  Secara anjakan paradigma, pelajar akan mengamalkan tabiat menjaga  kebersihan dalam kehidupan sehari-harian mereka.

Selain itu, sekolah juga perlu menjalankan Program  3K. Program 3K bermaksud mengutamakan Kebersihan, Keindahan dan Keselamatan. Dalam program ini, pihak sekolah perlu memastikan kawasan sekolah dalam keadaan yang bersih, indah dan selamat. Hal ini demikian  kerana pihak sekolah sentiasa mengadakan pemeriksaan dan penyeliaan  dari semasa ke semasa. Lebih-lebih lagi, pihak Kementerian Pelajaran akan membuat pemantauan terhadap sekolah tersebut.  Hal ini akan  memangkinkan semangat pihak sekolah  untuk memastikan program berjaya diadakan.  Sebagai impaknya,  program 3K perlu diadakan di sekolah.

Intihanya, semua warga sekolah hendaklah bekerjasama untuk menceriakan sekolah. Dalam hal ini, guru,pelajar-pelajar dan kakitangan sekolah perlu bersama-sama menjaga persekitaran sekolah supaya bersih dan ceria.

Komen-komen
  1. lim chuncheak berkata:

    karangan ni kurang ungkapan & peribahasa yang menarik utk menjadikan karangan ni lebih panjang….kuharap karangan ni akan jadi panduan ku lagi

  2. Nurul Fitri Sarafiana berkata:

    Fakta-fakta yang kamu telah ulaskan sangat dihargai. Saya kagum dengan kerja anda. Bagus! :D

  3. qiha berkata:

    bagus!!!!karangan yg bagus!!!!!tpi panjang sangat…..

  4. fawanis berkata:

    sye hrp buat yg lbh trbik lgi ye… :D
    SAYE SUKA KARANGAN NI…..
    I AM VERY HAPPY NI YOUR KARANG

    • hazim berkata:

      saye suka kamu punya karangan.
      saye suke awk punye format karangan.
      i am very happy because this karangan.
      i read and i like this karangan

  5. keertana berkata:

    its good……………….10x

  6. mira berkata:

    mira says

    karangan yang terbaik…

    • david wong shu kai berkata:

      sangat bagusssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

  7. Qeela berkata:

    walau pown panjang tapi dia amat berguna bt0l kan… :)

  8. sofia hani berkata:

    best nya cara-cara menceriakan kawasan sekolah:)

  9. fynaz berkata:

    mantap!! :)

  10. Shafia02 berkata:

    nicely done.. :)

  11. botok berkata:

    i like :P

  12. syed syakir17 berkata:

    i like too….:) but so long la this karangan…

  13. cicak kapak berkata:

    karangan tu okay tapi cuba pelbetulkan sedikit karangan ni supaya menjadi lebih baik good luck =)

  14. monika berkata:

    lain kali tulislah karangan langkah keselamatan di sekolah tq…..:)

  15. syamimie jafrie berkata:

    Isi-isi sangat padat dan pendahuluan sangat bagus..confirm 5stars!!saya sangat suka..

  16. yusof berkata:

    betul betul

  17. ariff.2002 berkata:

    i like it very much and very good x100

  18. huyoku berkata:

    sangat bagus !!!!!!!!!!

  19. thamthao berkata:

    very good hahahahahahaahhaahhahaha boleh meniru lah

  20. ilia berkata:

    comender says;
    saya nak contoh cadangan mengekalkan kebersihan sekolah

  21. Prabu King berkata:

    senang tetepi terlalu panjang

  22. nurul ellida berkata:

    i like :)

  23. sugi berkata:

    i like this karangan
    because i want to study hard UPSR its coming soon

  24. suriakala berkata:

    it is to good for us bekause i love my family

  25. muhd adam jelani berkata:

    Terbaik karangan…
    Sampai cikgu bagi 27markah dalam bahagian B…..

  26. iman berkata:

    karangan ko sangat 2 bagus…..dapat A

  27. sirhan berkata:

    is very good by karang

  28. sirhan berkata:

    karangan po pelax

  29. lynnda berkata:

    nice !!

  30. ............... berkata:

    karangan ni memang berguna untuk membuat tips ujian UPSR.

  31. Muhd Haikal berkata:

    karangan ni memang best dan terbaik buat pelajar sekolah

  32. misha berkata:

    its good and help for us because UPSR is coming soon…….

  33. chickadee berkata:

    Blog ni bnyk memberi tunjuk ajar kepada saya. So I would like to thank the writer.

  34. shas berkata:

    orang kata dialog bukan karangan

  35. shas berkata:

    sapa like aku i like this

  36. shas berkata:

    tapi ok juga karangan kau ni mantap dan bagus sekali la

  37. fatinhumairahazmi berkata:

    bagusnya karangan ini i like it.^..^

  38. fatinhumairahazmi berkata:

    saya setuju dgn cadangan fatinhumairahazmi

  39. SABRINA berkata:

    i get idea to clean our class.It is sooo good. thanks

  40. mohd afifi berkata:

    ALHAMDULILAH AKHIR NYA…………..SIAP JUGAK LATIHAN NI

    TERIMA KASIH KEPADA ANDA DIUCAPKAN

    #THANKS___YOU

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s