Soalan KBKK dalam Prosa Klasik Pelayaran yang Penuh Peristiwa

Posted: Januari 25, 2010 in Uncategorized

Dalam soalan 3 c kertas 2 Bahasa Malaysia SPM,  pasti terdapat  satu soalan KBKK.  Semua pelajar dinasihati supaya berbincang dengan rakan atau guru untuk mencetuskan idea yang kreatif dan kritis.  Semua jawapan yang diberikan oleh pelajar perlu mematuhi beberapa syarat, iaitu konkrit (tidak bersifat abstrak), positif dan tidak terkandung dalam petikan berkenaan.

Berikut cikgu akan mengemukakan beberapa soalan KBKK dalam Prosa Klasik Pelayaran Yang Penuh Peristiwa -Tingkatan Empat 2010 untuk rujukan para pelajar. Pelajar diminta berfikir dan mencari jawapannya secara kumpulan.

1.   Pada pendapat anda, bagaimanakah kegiatan lanun dapat dibanteras? (3 markah)

Pada pendapat saya, Pihak tentera laut Malaysia harus bekerjasama dengan tentera laut negara jiran kita untuk berkongsi maklumat dan menyerbu sarang lanun.  Pihak berkuasa harus menggunakan peralatan yang canggih untuk mengesan lanun, seperti satelit dan bot yang berkuasa tinggi.  Pihak tentera kita perlu memiliki senjata yang canggih untuk berlawan dengan lanun.

2.  Jika anda Awang Sulung Merah Muda, apakah tindakan anda ketika menghadapi lanun?   (3 markah)

Jika saya Awang Sulung Merah Muda, ketika menghadapi lanun saya perlu tenang dan tidak kelam kabut. Saya perlu memastikan keselamatan diri dan ahli keluarga saya terlebih dahulu daripada harta. Saya akan cuba menghubungi pihak berkuasa supaya mendapat bantuan daripada tentera laut.

3.  Pada pendapat anda, wajarkah kegiatan sabung ayam dipertahankan di negara kita?  (3 markah)

Pada pendapat saya, kegiatan sabung ayam tidak wajar dipertahankan di negara kita kerana sabung ayam merupakan sejenis perjudian yang melanggar ajaran agama. Kegiatan ini juga tidak berperikemanusiaan. Binatang sepatutnya diternak untuk mendapat daging atau hiasan dan bukan untuk dilaga.

4.  Pada pendapat anda, apakah keburukan tabiat berhutang?  (3 markah)

Keburukan abiat berhutang ialah memupuk sikap memboros. Orang yang suka berhutang akan menghadapi tekanan hidup kerana sentiasa dituntut hutang oleh orang lain. Dia akan dipandang hina oleh orang lain dan tidak bermaruah diri. Produktiviti orang yang berhutang sangat rendah kerana perlu sentiasa mencari wang untuk menjelaskan hutangnya. Orang yang berhutang mudah diperalat oleh anasir jahat untuk melakukan kegiatan yang tidak bermoral atau kegiatan jenayah.

Komen-komen
  1. cikgu yus berkata:

    terima kasih cikgu

  2. Cikgu Titis berkata:

    Terima kasih atas info yang berguna ini, akan saya manfaatkan kepada anak murid saya.

  3. norizan berkata:

    terima kasih cikgu….

  4. Olsen berkata:

    thanks..

  5. questionا berkata:

    boleh saya tahu apa maksud rangkai kata ‘segera menjengah ke petak jubung”

  6. amirah rohasmanisza binti mansor berkata:

    rujukan ini amt baik untuk rujukan
    plajar..harap isi kndungannya akn b’tmbah dan baik untuk menolong plajar yang berkeinginan untuk score a+ in bm

  7. ANNONYMOUS berkata:

    Terima kasih atas usaha cikgu… Saya akan menggunkakannnya dengan baik…

Tinggalkan Jawapan

