MENULIS PENGENALAN RUMUSAN

Posted: Januari 19, 2010 in Uncategorized

Banyak pelajar yang masih tidak dapat menulis pengenalan rumusan dengan betul. Terdapat dua cara yang biasa digunakan untuk menulis pengenalan rumusan iaitu :

1. Mengemukakan tema keseluruhan petikan rumusan. (Tema ialah persoalan pokok/ utama).
2. Menggantikan kata kunci/ arahan pertama soalan dengan perkataan sama erti/ sinonim.

Daripada kedua-dua cara tersebut, hampir 90 peratus pelajar menulis pengenalan dengan cara menukar arahan pertama soalan dengan perkataan sama erti.

Contoh :
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan tidur dari segi saintifik dan cara-cara mengatasi masalah sukar tidur.

Arahan tugasan dalam rumusan :

1. Kepentingan tidur dari segi saintifik ( Isi tersurat )
2. cara-cara mengatasi masalah sukar tidur ( Isi tersirat )

Untuk menulis pengenalan, hanya arahan isi tersurat sahaja digunakan.

Tema : Petikan membincangkan kebaikan tidur dari segi saintifik bagi menjamin kecerdasan seseorang.

Menukar kata kunci “kepentingan” menjadi :
1. Faedah
2. Kelebihan
3. Peranan
4. Keutamaan
5. Keperluan
6. Manfaat
7. Maslahat
8. Mustahak
9. Afdal

Dianggap salah jika menukar arahan menjadi : Kemestian, keistimewaan, fungsi. Jika pelajar mengulang kata kunci “kepentingan” juga mendapat markah 0.

Arahan kedua soalan iaitu cara-cara mengatasi masalah sukar tidur tidak perlu ditulis sebagai pengenalan rumusan.

Komen-komen
  1. Olsen berkata:

    bagaimana pula dengan cara² mengambil dan menyambungkan isi tersurat dan juga tersirat…saya harap cikgu dapat bantu saya..

  2. cartherine ajan berkata:

    adakah cara penulisan pendahuluan yang kedua itu boleh diterima ke cikgu?

    ada perubahan yang baru dalam skema penyemakan kertas 2 sekarang cikgu?

  3. nurul berkata:

    salam

  4. aisyah_lop berkata:

    wah thniah..bgus sngguh tknik2 nie..t.kasih

  5. amir berkata:

    thanx for this tknik…i hope i can past my exam..

  6. tulip berdarah berkata:

    terima kasih cikgu tan.. boleh tak tunjuk contoh yang lengkao untuk pendahuluan rumusan :)

  7. shree berkata:

    tlg ajar sy utk buat isi tersurat dan penutup…….

  8. ika berkata:

    oooo….macam ni rupanya..!tengs cikgu!!!{^_^}

  9. carol berkata:

    hi…boleh tanya saya sudah lama tidak sekolah sejak 1995 sampai kini, jadi tahun lepas 2011 saya duduk spm untuk cabaran baru…mana tahu BM saya fail,,,jadi bulan 6 ini reapat lagi…di sebabkan saya tidak faham dengan rumusan jadi boleh saya tanya di isi tersurat ,selepas pendahuluan isi tersurat kenal di simpan nombor1. 2. 3…..kah dan isi tersirat …sebenar mana satu harus di buat….terima kasih

    • twoohiok berkata:

      Dalam isi tersurat, saudari hanya perlu mencari isi dalam kandungan petikan dan tidak perlu meletakkan nombor 1, 2 dan sebagainya. Sebaliknya dalam fokus kedua dalam soalan itu merupakan isi tersirat. Saudari hanya berdasarkan fokus itu dan mencari isi berdasarkan pandangan sendiri dengan tiga prinsip, iaitu tidak ada dalam petikan itu walaupun isinya sesuai, isi itu mesti positif terutamanya dalam tindakan, isi itu juga mesti konkrit dan tidak abstrak.

  10. zarul berkata:

    Cikgu,
    ada contoh lain tak untuk tukar kata kunci seperti
    1.Sebab-Sebab
    2.Usaha-usaha
    3.Ciri-ciri

  11. aril berkata:

    thanx ,harap harap membantu sye untuk membuat karangan yang baik

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s