Novel Cempaka Putih Untukmu (Novel Tingkatan Tiga 2012 bagi Zon Johor, Sabah dan Sarawak)

Posted: October 23, 2011 in Uncategorized

Bermula tahun 2012, novel Tingkatan Tiga akan ditukar semula. Bagi Zon Johor, Sabah dan Sarawak, novel komponen sastera ialah Cempaka Putih Untukmu. Karya daripada Puan Rohani Deraman. Setelah cikgu membaca buku novel ini, saya mendapati bahawa novel ini memang sesuai sebagai bahan bacaan Tingkatan Tiga. Bahasa yang digunakan bersahaja dan mudah difahami sesuai untuk semua pelajar yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Novel ini yang bertemakan persahabatan antara dua kaum juga selaras dengan hasrat negara kita untuk melahirkan masyarakat yang harmoni.  Perkembangan plot secara kronologi akan memudahkan pelajar memahami cerita berkenaan tetapi menarik kerana disispkan pelbagai kejutan dan saspens. Tahniah dan Syabas kepada Puan Rohani Deraman yang berjaya menghasilkan karya yang bermutu untuk remaja kita.  Semoga beliau akan terus berjuang untuk menghasilkan karya yang lebih unggul dan terbilang.

Seterusnya saya akan berusaha untuk menyediakan pengetahuan komsas tentang novcl tersebut kepada pelajar Tingkatan Tiga 2012 sebagai rujukan.

Sinopsis tentang Novel Tingkatan Tiga 2011 -Cempaka Putih Untukmu

Tema dan Persoalan Novel Cempaka Putih Untukmu

Watak dan Perwatakan Novel Cempaka Putih Untukmu

Latar Novel Cempaka Putih Untukmu

Nilai dan Pengajaran Novel Cempaka Putih Untukmu

Comments
  1. Noradibah Hamzah says:

    x de sinopsis yg merangkumi satu cite ke??

  2. adam says:

    saya memerlukn biodata pengarang, plot & teknik plot & gaya bhs novel “cempaka untukmu”

  3. gbm:) says:

    mana gaya bahasa,plot,teknik plot???

  4. Nisa says:

    thankz arr..dgn adenye ni,,cukup lah bhn bhn utk wat omwork..heheh

  5. nysa says:

    bole ta sertakan biodata pengarang novel cempaka putih

  6. Farah says:

    Terima kasih Cikgu Tan. Saya ada satu permintaan. Harap cikgu boleh mempenuhi permintaan saya. Adakah boleh cikgu menulis tentang plot dan teknik plot serta gaya bahasa Novel Cempaka Putih Untukmu. Jikalau tidak boleh, tidak mengapa. Terima kasih untuk kerjasama cikgu dan maaf mengganggu.

  7. sabariah says:

    Terima kasih banyak atas perkongsian ilmu ini. Saya cuba juga cari buku panduan guru yang dikeluarkan oleh ppk. Nampaknya belum ada ya.

  8. cikgu rosnanie says:

    terima kasih cikgu tan kerana share dalam blog yang berkualiti ini….

  9. best juga novel ni untuk thn dpn

  10. Nabilah Huda says:

    cikgu boleh tak saya mintak tunjuk ajar daripada cikgu tentang plot dan teknik plot dan juga gaya bahasa tentang novel tingkatan 3 yang baharu ini iaitu novel cempaka putih untukmu

  11. meriam says:

    blok yang sangat baik, terima kasih cikgu

  12. farah nabilah says:

    this page is very good,,

  13. fatin izzati says:

    cerita ini sangat seronok

  14. ros says:

    MOHON JASA BAIK CIKGU UNTUK MEMBERIKAN SINOPSIS KESELURUHAN. TERIMA KASIH.

  15. tiga farabie says:

    terima kasih sngat-II iannye sngat berguna untok saye

  16. Fariz says:

    Terima Kasih Cikgu Tan…
    inilah selama ini saya cari-cari..
    akhirnya..jumpa di blog Cikgu Tan..
    terima kasih sekali lagi Cikgu..

  17. Andrew Chin says:

    Salam sejahtera Ckgu Tan.
    Terima kasih atas perkongsian nota dan karangan pada blog ini. Sesungguhnya bahan rujukan ini amat bernilai kepada saya sebagai pelajar.
    Semoga Tuhan memberkati cikgu dan keluarga.

    Terima kasih banyak-banyak cikgu.

  18. Eliza says:

    Terima kasih cikgu kerana maklumat terkini tentang novel terbaru tingkatan 3. Saya mohon izin untuk menjadikan nota cikgu sebagai rujukan.

    Terima kasih.

  19. anie says:

    ..cantik2x..

  20. Muhammad Naim bin Mohd Mokhtar says:

    Selamat Sejahtera Cikgu Tan,bolehkah saya meminta tolong supaya dapat ‘copy \paste’ nota-nota novel ini kerana ingin memuat turunkan nota tersebut ke iPad.Ini ialah supaya saya dapat membuat rujukan dengan cepat kerana saya membawa iPad saya ke mana-mana tempat saya pergi.Harap Cikgu dapat memberi kerjasama.Terima Kasih.

  21. nurul syahida nadia says:

    . akhirnya dapat juga .
    . boleh siapkan nota komsas tanpa tunggu cikgu .
    . thanks b’banyk kat cikgu bahasa melayu saya sebab sruh cari dekat internet @http://twoohiok.wordpress.com.
    . thanks juga dekat cikgu sebab sediakan sinopsis,tema & persoalan, watak, latar, dan nilai pengajaran CEMPAKA PUTIH ini ..

  22. andrian yansz says:

    syok3..

  23. asd says:

    kasi la copy

  24. SMKPS says:

    Terima kasih Cikgu Tan…saya juga mengajar tingkatan 3…tapi belum berkesempatan nk menyediakan bahan tersebut kerana buku rujukan baru saja keluar minggu lalu. Bahan ini benar-benar membantu saya dan rakan-rakan saya yang lain. Izinkan kami berkongsi bahan tersebut dengan cikgu.

  25. cikgu, plot,isi, sipnosis…novel tingkatan 3 bagi zon utara tak der ke?

  26. rierypaluky says:

    huhu .. kene downlod jugak kerr ??

  27. mohda arzad bin mohd agus says:

    ok bah nie novel…syok gile…ehehhee

  28. GuestMe says:

    plot cempaka putih untukmu ?

  29. lily says:

    gaya bahasa takde ke ??

  30. asmida says:

    penat jak aku buat sinopsis. taip pnjg2. rupanya daa ada kat sini ! huhu !

  31. cikgu..gaya bahasa tak ada kew bgi novel cempaka putih untukmu??

  32. hahya says:

    bagossssssssss

  33. gamankb says:

    Leave a Reply

  34. gamankb says:

    karangan jenis laporan…

  35. andrew chin says:

    tq banyak-banyak. saya sangat berterima ksih atas nota yang dikongsikan ini.

  36. ahmad zack says:

    boleh buat karangan Belilah Barangan Buatan Malaysia

  37. natasya says:

    ok..dah bace novel ni..sedih gile cite ni..lagi2 part yg last2 tuh..meleleh air mata..punye la best aq bace n aq fahami..sampai ujian pon dapat A (+ lagi tuh)

  38. marshatiqah jair says:

    wah nzsib baik ada blog cikgu tan kalau x ada x siap homework

  39. sriey says:

    thanks , sbab ada nya blog ni ! dapat siap juga homework kuh @ folio yg d suru cikgu ! ;)

Leave a Reply

